Vaarverbod: Windkracht 7 Inloggen

Voorkomen van schade aan spanten

Algemeen - 22 februari 2019 - 12:43 - Door Wouter Nederstigt

Lieve Leden, Afgelopen jaar hebben we wat schades gehad door het te hard en verkeerd aandraaien van de riggers, dus hierbij willen we jullie daarop wijzen.

In principe moet je de moeren op je rigger handvast draaien, en daarna nog een halve slag met een steeksleutel (10-13) aandraaien, dan zit hij goed vast. Als je het meer dan dat aandraait dan trek je de bout in het spant, waardoor het spant stuk gaat. Verder is de kop van de bout vaak gebogen zodat hij precies aansluit op het spant, zorg ervoor dat hij in de goede oriëntatie zit voordat je je riggers aandraait! Hieronder staan een aantal foto’s van schades die zo veroorzaakt zijn. Let graag hierop tijdens het opriggeren, voorkomen is beter dan genezen!

Groetjes namens de Matcie

Bout die op de verkeerde oriëntatie is aangedraaid. Hij had nog een kwartslag met de klok mee gedraaid moeten worden, dan sluit hij perfect aan


Ook een bout die 180 graden gedraaid had moeten worden. Het hout eronder bleek al rot te zijn, waarschijnlijk door waterschade na een eerdere keer te hard aandraaien, waardoor hij zo diep erin is getrokken


Zelfde spant maar dan zonder bout.


Zelfde spant, maar hier na het verwijderen van al het rotte hout. Inmiddels is dit spant al weer gerepareerd en vaart de boot weer.


Een bout die een keer te hard is aangedraaid. Het hout staat open en daardoor kan er water binnendringen waardoor het op den duur gaat rotten


Een spant met een kern van schuim dat te hard is aangedraaid. Dit gaat niet rotten, maar het verliest helaas wel al zijn sterkte wanneer het schuim beschadigd is.